ایران گرد

ساخت وبلاگ

 

دختران ایران باستان چگونه همسر خود را انتخاب می‌کردند؟!

 

 

نگاهی به یافتن همسر در ایران باستان
در لابه‌لای تاریخ، اساطیر و باستان شناسی ایران همواره خانواده به عنوان مهم‌ترین واحد اجتماعی و نگهدارنده رابطه خویشی و پایگاه عاطفی نقش مهمی‌ایفا می‌کند. «مان» در مفهوم خانواده، از صورت اوستایی «نمانیه»، در واژه «‌‌‌خانمان» به معنی خانه و خانواده باقی‌ مانده است.

در آثار باستان‌شناسی ایران، در گورهای مختلف آثار مادری که فرزندش را بغل کرده است و حتی یک نمونه از تپه حسنلو، پایین‌تر از دریاچه ارومیه، آثار زن و مردی که یکدیگر را در آغوش گرفته‌اند، به دست آمده است که خود تاکیدی است بر مفهوم خانواده و عشق.
خانواده که امروز نیز از مقدس‌ترین و محترم‌ترین نهادهای اجتماعی به شمار می‌رود، همواره در این سرزمین از اهمیت والایی برخوردار بوده است. تا بدان ‌جا که در اعتقادات ایرانی تشکیل خانواده به صورت تکلیفی دینی در آمده است.

خانواده از نظر اقتصادی، اشتراک منافع و همیاری و امداد مادی و معنوی را تضمین می‌کند و عشق و محبت مایه استواری این پیوند می‌گردد.

در آن زمان که زن‌ربایی و حتی خرید زن در میان بسیاری از ملل و اقوام هند و اروپایی معمول و متداول بود، ازدواج ایرانی در سایه نظم و نسقی که آیین زرتشت آورده بود، نتیجه عقد بود.
وجود ایزد بانوانی چون آناهیتا و اشی و نقش آنان در تفکرات ایرانی اهمیت خانواده را بیشتر می‌نمایاند.
آناهیتا با صفات نیرومندی، زیبایی و خردمندی، به صورت ایزد بانوی عشق و باروری نیز در می‌آید، زیرا چشمه حیات از وجود او می‌جوشد و بدین گونه «مادر خدا»‌ نیز می‌شود. و اشی نماد توانگری و بخشش، ایزد بانویی است که پیشرفت و آسایش به خانه‌ها می‌برد و خرد و خواسته می‌بخشد.

به نظر ایرانیان، ازدواج نتیجه تراضی زن و مرد بود و این ازدواج در آن واحد معنی مذهبی و اجتماعی داشت.

مومن که تن به قیود زناشویی می‌دهد، برای روح خود سعادت جاودانی فراهم می‌آورد و برای خویشتن راهی خجسته به سوی زندگی آینده می‌گشاید. چرا که مومن باید در گسترش و توسعه آفرینش نیک سهیم باشد و به این منظور، چه وسیله‌ای شایسته‌تر و نیکوتر از ازدواج و به بارآوردن موجودات «اهورایی» خواهد بود؟ با این اعتقاد، تجرد در آیین زرتشتی مجاز نیست. زناشویی بی‌عقد مایه دهشت است و نزد ایرانیان پذیرفتنی نبوده است. به همین خاطر فرزندان حاصل از این گونه پیوندها از وراثت بی‌بهره بوده‌اند.
زندگی زناشویی و خانواده از لحاظ اجتماعی نیز از اهمیت والایی برخوردار بود تا بدان‌جا که در زمان ساسانیان، شاهنشاهان، به عنوان نمایندگان راستین اهورامزدا در روی زمین از ازدواج مردم حمایت می‌کردند.

دولت هر سال برای عده زیادی از دوشیزگان نیازمند جهاز فراهم می‌آورد و دختران بی‌صاحب و بی‌جهاز را به خرج خود شوهر می‌داد و در انجام دادن این گونه نیکوکاری‌ها خسرو انوشیروان سرآمد دیگر پادشاهان ساسانی بود.

ایرانیان آن‌چنان به خانواده اهمیت می‌دادند که از مشاغلی که مستلزم تجرد بود یا از زندگی حادثه جویانه که مردان را مدتی دراز از کانون خانواده دور نگه می‌داشت، مانند دریانوردی و بازرگانی، خوش‌شان نمی‌آمد.

حتی سربازان ایرانی همه زن داشتند و دلبسته اجاق‌های خانوادگی خود بودند و هر سال، جز چند ماهی خدمت به شاه مملکت دینی به گردن نداشتند.
خانواده از چنان بنیان محکمی‌برخوردار بود که حتی بچه‌دار نشدن و نازایی زن دلیلی بر برهم خوردن پیمان زناشویی نبود. زرتشتیان در این گونه موارد به راحتی بچه‌ای را به فرزندی می‌پذیرفتند. گرچه بنابر دین خود مجاز به انتخاب همسر دیگری با رعایت حقوق همسر اول بودند. اما در همه متن پهلوی «مادیکان هزار دادستان» تنها یک نمونه از دو زنه بودن می‌بینیم و این امر دلیل آن است که چنین کاری نادر بوده است.

نکته جالب دیگر در تفکر ایرانیان، همین مساله به فرزندی پذیرفتن است که تنها در مورد خانواده‌های بی‌اولاد صدق نمی‌کند. آوردن بچه‌ای به آغوش خانواده منشا مذهبی دارد. این عمل ثواب به شمار می‌آید و به منزله عبادت است. از این رو، خانواده‌ای که چند فرزند هم داشته باشد، اگر ببیند بچه‌ای از پرستاری و مواظبتی شایسته برخوردار نیست یا بر سر راه مانده، مکلف است آن بچه را به فرزندی بپذیرد.
مساله مهم دیگر در بدو تشکیل خانواده به چشم می‌خورد. پدر و مادر در انتخاب همسر برای دختر خود دخیل بودند اما دختر هم حق داشت در صورتی که داماد منتخب پدر و مادر را نپذیرفت، دست رد بر سینه او بزند. قوانین دوره ساسانی ازدواجی را که به زور صورت می‌گرفت، به منزله جرم و خیانت می‌شمرد. و این امر، از پیشرفت‌های بزرگ حقوق ساسانی بود. این در حالی است که در سرزمین‌های هم‌مرز ایران، دختر از این آزادی خبر نداشت. در بابل، دختر می‌بایست مردی را بپذیرد که پدرش برای وی در نظر گرفته بود و در هند، دختر مثل کالایی به مردی داده می‌شد که بیشترین پول را پرداخته بود. در چنین شرایطی، دختر ایرانی از امتیازهایی بیش از همه دختران مشرق زمین برخوردار بود و می‌توانست یار و همدم زندگیش را به میل و اراده خویش برگزیند. نمونه‌های چنین آزادی و اختیاری در شاهنامه کم نیستند.
شاهدخت رودابه هاماوران مخالف با نظر پدر، کاوس را به همسری خود برگزید، منیژه زیبا هم، به همین گونه، به سوی بیژن پهلوان، دشمن سوگند خورده پدرش افراسیاب نگریست.

ایران گرد ...
ما را در سایت ایران گرد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hsi irangard بازدید : 261 تاريخ : سه شنبه 25 خرداد 1400 ساعت: 16:07

 

پس از مرگ امیرکبیر در هنگامه‌ای که دنیای غرب در قرن نوزدهم پیشرفت شتابنده‌ای در زمینه‌های مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی داشت، شاهد سکوتی سنگین در تمام عرصه‌ها و ساختار قدرت در ایران هستیم. در فاصله سال‌های قتل امیرکبیر تا آغاز صدارت سپهسالار (۱۲۸۸-۱۲۶۸ ه.ق) در دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار باوجود تماس‌های مستقیم ایرانیان و حتی دربار ایران و در رأس آن شاه با غرب، جریان یا حرکت اصلاح‌طلبی در خور توجه یا اقدامی در جهت بسط و تدوین دولت جدید منطبق با نیازهای روز پدید نیامد.

 

ضعف ساختار سیاسی و حکومتی قاجار و فقدان ساختار اقتصادی و سازمان مالی و اداری برای اداره امور اقتصادی و فقدان برنامه اصلاح سیاسی و مدیریت منظم برای به‌کار بستن درست درآمدها و وام‌های گرفته شده، مجموع این شرایط بار دیگر زمینه را برای برآمدن اصلاح‌گری دیگر به نام میرزا حسین‌خان سپهسالار فراهم کرد.

 

گرچه از وی به نیک‌نامی امیرکبیر یاد نمی‌کنند اما با زمامداری او دوره تازه‌ای در روند نوسازی صنایع و ورود مشاغل جدید شروع شد. میرزا حسین‌خان سپهسالار از جمله روشنفکران نواندیشی بود که در روند نوسازی ایران تلاش کرد. او که به‌دنبال یک دوره فترت در جریان نوخواهی و نوگرایی بر سر کار آمده بود، با تاثیرپذیری از جریانات اصلاحی غرب و عثمانی، سعی در تسریع روند نوخواهی داشت.

 

 پس از امیرکبیر چه گذشت, سرگذشت ایران پس از مرگ امیرکبیر

نامه امیرکبیر خطاب به محمد ناصر خان سردار پیشکار و وزیر خراسان

 

 رشد و ترقی میرزا حسین‌خان سپهسالار عمدتا مرهون توجهات خاص امیرکبیر بود و این هم نبود مگر به‌خاطر روابط خوبی که بین امیرکبیر و امیر دیوان وجود داشت. امیرکبیر پس از رسیدن به صدارت «میرزا حسین خان را که فرزند بزرگ امیر دیوان بود، برای تحصیل به خارج» از کشور فرستاد و پس از بازگشت به‌کارپردازی هند اعزام کرد.» در سال ۱۲۷۵ ه.ق به سمت «وزیرمختاری» ایران در اسلامبول انتخاب شد.

 

 

اقامت وی در اسلامبول او را با تحولات سیاسی و مدنی امپراتوری عثمانی و مساله «تنظیمات» آشنا کرد. او با رهبران روشنفکران عثمانی مانند عالی پاشا و فؤاد پاشا و از همه مهم‌تر مدحت پاشا روابط نزدیکی داشت و از اوضاع سیاسی - اجتماعی دولت عثمانی اخبار و گزارش‌های مفصلی به‌طور مداوم به دربار می‌فرستاد و در گزارش‌های خود شاه و درباریان را به اخذ تمدن غرب و فرنگ تشویق می‌کرد و آن را ضامن بقای حکومت قاجار می‌دانست. در سال ۱۲۸۸ ه.ق. به لقب «سپهسالاری اعظم» مفتخر گشت و همچنین سمت «سرداری کل سپاه ایران» به وی واگذار شد.

 

میرزا حسین‌خان در سال ۱۲۸۷ ه.ق ترتیب سفر ناصرالدین شاه به عتبات‌عالیات را با هماهنگی با دولت عثمانی فراهم کرد و با جلب اعتماد شاه فعالیت برای ایجاد اصلاحات در امور مملکتی را آغاز کرد. وی در این سفر شاه را با مبانی حکومت در غرب و ساختارهای جدید دولتی آشنا کرد و ایرانیانی را که از جور قاجار ترک وطن کرده به عراق آمده بودند به شاه نشان داد.

 

سپهسالار در مقام صدراعظمی، کوشش‌های اصلاحی خود را ادامه داد که از جمله این اقدامات، می‌توان به صدور بخشنامه‌هایی اشاره کرد که وی با برحذر داشتن کارکنان دولت و حکام ولایات از «رشوه‌خواری» و «قوم وخویش بازی»، هرکس که از اجرای دستورات وی تعدی کرد، را تنبیه و مجازات نمود.

 

ترتیب دادن اولین سفر ناصرالدین شاه به فرنگستان در ۱۲۹۰ ه.ق، اقدام دیگر سپهسالار بود، تا شاه را از نزدیک با پیشرفت مادی و معنوی اروپاییان آشنا سازد تا شاید شاه به خود تکانی داده و در اصلاح امور و تغییر منش و کردار خود برای آبادانی و پیشرفت کشور بکوشد. انتخاب همراهان چون امین‌السلطان و عزالدوله برادر شاه و دیگر نزدیکان شاه نیز برای همین منظور و آشنایی با پیشرفت غرب بود.

 

جمله معروف وی «در این سفر تنها پادشاه ایران به فرنگستان نمی‌رود، در حقیقت تمام دولت ایران برای نجات این ملک به تفحص در اوضاع دنیا می‌رود.» در نامه‌ای که به شاه برای درخواست سفر به فرنگ می‌نویسد، نشان از نیت وی دارد. این فکر سپهسالار از آنجا نشأت می‌گرفت که چون دولت عامل اصلاح و ترقی است، سران دولت باید به ترقی‌خواهی اعتقاد یابند و به اصلاح مملکت برخیزند.

 

 

در واقع این نوع فکر در مشرق زمین رایج بوده و سفری که سلطان عثمانی و برادر امپراتور ژاپن به دیار فرنگ داشتند به همین نیت بوده است و حالا نوبت شهریار ایران بود. ناصرالدین شاه سه بار از فرنگستان دیدن کرد و به کشورهای مهم اروپایی سفر کرد، گرچه گاهی با دیدن پیشرفت غرب وسوسه و سعی در ایجاد اصلاحاتی در امور داشت اما این اقدامات موقتی و بی‌برنامه راه به‌جایی نمی‌برد و در واقع می‌شود گفت بیشتر حاصل این سفرها روزنامه خاطرات شخص وی بود که تنها به احوال شخصی و گذران روز و اوصاف فرنگ پرداخته و گاه در آن اشاره به پیشرفت محیرالعقول فرنگیان کرده است. ناصرالدین شاه به فرنگ و پیشرفت‌های آن نه به چشم الگو و نمونه برای ترقی کشورش که تنها به‌عنوان مکانی برای سیاحت و گردش و خوشگذرانی نظر داشت.

ایران گرد ...
ما را در سایت ایران گرد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hsi irangard بازدید : 272 تاريخ : سه شنبه 25 خرداد 1400 ساعت: 16:06

 

کشور ایران,آداب و رسوم مردم ایران,شرایط آب و هوایی ایران


اینجا ایران است! دومین کشور بزرگ خاورمیانه و اولین مهد تمدن خیز جهان. سرزمین بهترین جراحان دنیا، سرزمین دانشمندان بزرگی چون ابن سینا، زکریای رازی، ابوریحان بیرونی، حکیم عمر خیام و پروفسور حسابی و... مهمترین منطقه ی استراتژیک جهان و بهشت چهار فصل زمین،  به این معنا که در هر زمان از سال می‌توانید با سفر به یکی از شهرهای آن، شاهد آب و هوای متفاوتی باشید و انگار که در فصل مورد علاقه‌تان قرار دارید. این سرزمین به علت قدمت تاریخی و تمدن های موجود آن، اهمیت بسزایی برای فرهنگ بشری دارد. بله! اینجا ایران است، سرزمین بهترین ها...


ایران و غنی ترین فرهنگ دنیا  (Iranian Culture)

 

آداب و رسوم مردم ایران,شرایط آب و هوایی ایران, محصولات ایرانی


پشتوانه فرهنگ چندین هزار ساله ی ایرانی , مملو از تجربیات و فراز و نشیبهای گوناگون است، اما بارزترین ویژگی، انساندوستی و محبت، روح و جان فرهنگ ایرانیان است، در شهرهای مختلف ایران مسیحیان , زرتشتیان , کلیمیان , یهودیان , شیعیان , سنی ها و... صدها سال پیش از آنکه سازمان حقوق بشری ایجاد گردد در کنار یکدیگر زیسته اند.

 

هیچ گاه در فرهنگ ایرانی مردم برای همسان نبودن دینشان به دیگر هم میهنانشان شمشیر نکشیدند . هیچگاه نبردهای دینی در ایران رخ نداد و هزاران سال است که دهها آئین و باور و مذهب مختلف در کنار یکدیگر زندگی کرده اند . برخورد اخلاقی با جامعه، برخورد اخلاقی با جهان، برخورد اخلاقی با انسان، برخورد اخلاقی با طبیعت، احترام به آب و باد و خاک و آتش و مبنا قراردادن اخلاق در همه مناسبات و روابط فردی و جمعی ؛ همدلی , نیکی کردن , عشق و مهر ورزیدن ظلم ستیزی و دادگری ،ایمان و یکتاپرستی،هنر و موسیقی غنی، یکپارچگی , احترام به باورها و گویشها،دفاع از کشور و میهن دوستی،اهمیت پیشرفت , علم , دانش و تربیت…یاری به مستمندان , خیرات , اطعام کردن و بخشش از خصویات ذاتی و بنیادین فرهنگ ایرانی است … نیکی کردن و انسان محوری نیز از نامورترین خصلتهای ملت ایران است .

 

  ايران كشوري است بزرگ ، با تمدن و فرهنگ غني و ديرينه اي زياد ، كه اقوام مختلف با فرهنگ و باورهاي مخصوص به خود در آن زندگي مي كنند . ((پروکوپیوس)) مورخ بزرگ رومی می نویسند : امروز نسخه اصلی تاریخی را که نوشته ام برای مطالعه به امپراتور (( ژوستینین))دادم . امپراتور پس از مروری کوتاه گفت :(( گرچه به سود ما رومیان نیست و باعث تزلزل روحیه می شود اما جا داشت می نوشتی که ژوستینین عقیده دارد که در خون پارسیان یک ماده اختصاصی وجود دارد که  باعث می شود ترس نداشته باشند ، بی باک و مغرور باشند و تسلیم نشوند ، با زور نمی شود غرور و شخصیت آنان را شکست . من نمی دانم ایران چه آبی دارد که این بذرها را درجان مردمانش پرورش می دهد . ))


امپراطوری پر آوازه ی ایران  (Persian Empire)
تاریخ چند هزار ساله ایران که روزی بزرگترین امپراتوری جهان را تشکیل می داد، بر خلاف تاریخ بسیاری از ملل جهان و برخلاف تمامی ملل قدرتمند جهان، تاریخی سرشار از کشورگشاییها ، قتل و غارتها و زورگویی ها نیست. بلکه تاریخی است که بیش از هر چیز بر پایه عدالت و آزادگی استوار است.

 

در طول قرن های متمادی، بارها کشور ایران دستخوش حملات و مهاجماتی شده که هر یک از آن ها برای نابود کردن مملکتی کافی بوده است، ولی هربار مهاجمین در مدنیت و فرهنگ درخشان ایران حل و مستهلک شده اند. حکومت ایران از قدیمی ترین حکومت های دنیا و سلطنت آن با دوام ترین سلطنت ها است و جمیع اختراعات مفید را که موجب بسط تمدن بشر است به پادشاهان ایران نسبت می دهند. ویلسون آمریکایی در کتاب تاریخ صنایع ایران می گوید: ایران در طرح صنایع، راهنمای تمام مردم جهان بوده است . استعداد و ذوق ایرانیان از لحاظ راهنمایی در صنعت، مورد تصدیق محققین است و این یکی از گرانبهاترین خدمت های این ملت به تمدن جهان است.

 
ایران گرد ...
ما را در سایت ایران گرد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hsi irangard بازدید : 232 تاريخ : سه شنبه 25 خرداد 1400 ساعت: 16:05

منطقه تجریش یکی از زیبا ترین مناطق شمال تهران است که اماکن تفریحی و مراکز خرید متعددی در آن وجود دارد و بازید از آن ها می تواند بسیار لذت بخش و به یاد ماندنی باشد. از زیبا ترین مراکز خرید تجریش می توان به مرکز خرید قائم اشاره نمود که طرفداران بسیاری دارد. اگر می خواهید با مرکز خرید قائم شمیرانات بیشتر آشنا شوید تا پایان با مجله مستر بلیط همراه باشید.

تاریخچه مرکز خرید قائم شمیرانات

مرکز خرید قائم یکی از قدیمی ترین مراکز خرید تهران محسوب می شود که دارای ساختمانی 6 طبقه با 700 واحد تجاری است. می توان گفت مرکز خرید قائم اولین مرکز خرید بزرگ شهر تهران به شمار می رود، که دارای جایگاه ویژه ای در میان مردم است. در این مرکز هر طبقه به صنف خاصی اختصاص دارد و در کنار بازار سنتی تجریش واقع شده است.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

مرکز خرید قائم یکی از بهترین مراکز خرید تهران است که با مراجعه به آن می توان خریدی عالی و لذت بخش را تجربه نمود. زیرا در این پاساژ تمامی کالاهای مصرفی و مورد نیاز مردم ارائه می شود. در هر یک از طبقات این مرکز خرید مغازه های متعددی مشغول به فعالیت هستند که در زیر به معرفی آن ها می پردازیم.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

  • طبقه 2-

این طبقه مختص طلا و جواهرات است و معمولا زوج های جوانی که قصد خرید عروسی دارند به این طبقه مراجعه می کنند. مغازه های طبقه منفی دو انواع دستنبد، انگشتر، حلقه، سرویس طلا و جواهرات شیک را ارائه می دهند.

  • طبقه 1-

تمامی مغازه های طبقه منفی یک ارائه دهنده پوشاک آقایان هستند. از این رو آقایان به راحتی می توانند با مراجعه به این طبقه جدید ترین لباس های مد نظر خود را خریداری نمایند.

  • طبقه همکف

طبقه همکف به ارائه وسایل دکوری و تزئینی اختصاص داده شده است. البته در کنار مغازه های تزئینی مغازه های کیف و کفش فروشی متعددی وجود دارد. بنابراین بانوانی که قصد تغییر دکوراسیون منزل و خرید کالاهای تزئینی را دارند می توانند با مراجعه به پاساژ قائم طبقه همکف از اجناس و کالاهای متنوعی بازدید نمایند.

  • طبقه اول و دوم

طبقه اول و دوم در این مرکز خرید به فروش انواع لوازم آرایشی و بهداشتی، لباس کودک، شال و روسری، بدلیجات، موبایل و تجهیزات جانبی و کافی نت اختصاص داده شده است. البته در این طبقات کافی شاپ نیز وجود دارد که می توانید ضمن خرید لحظاتی را به استراحت بپردازید و خود را به نوشیدن یک آبمیوه یا بستنی و ... دعوت کنید و به این ترتیب روزی هیجان انگیز را تجربه نمایید.

 

https://mrbilit.com/mag/qaem-passage/

ایران گرد ...
ما را در سایت ایران گرد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hsi irangard بازدید : 217 تاريخ : چهارشنبه 19 خرداد 1400 ساعت: 20:08

. قلعه کَرشاهی

قلعه کرشاهی از دیدنی های بکر ایران

تا اواخر دوره قاجار، قلعه کرشاهی از قلعه‌هایی به شمار می‌رفت که گروه‌های بدنام سارقان، فعالیت‌های خودشان را در آن سر و سامان می‌دادند. این قلعه خشتی، پنج برج مراقبت دارد و در بازدید از آن به راحتی می‌توانید تصور کنید که در روزهای اوجش، چه شکوه و عظمتی داشته است. قلعه کرشاهی که به قلعه دزدها هم معروف است در شهر ابوزیدآباد استان اصفهان قرار دارد.

زیر این قلعه، مسیرها و هزارتوهایی ساخته بوده‌اند که به کوهستان پشت بنا راه داشته است. در بیابان‌های اطراف قلعه کرشاهی هم درختان زیبای انار وجود دارند که هر گردشگری را برای چادر زدن در کنار آنها و در حوالی قلعه وسوسه می‌کنند. اگر اهل خوابیدن در طبیعت و کمپ زدن باشید حتما دراز کشیدن روی زمین کویری و خیره شدن به آسمان پرستاره شب را می‌پسندید. قلعه کرشاهی برای کسانی که به دنبال دیدنی ترین نقاط ایران و کشف مکان‌های خاص و کمتر دیده شده هستند، قطعا و حتما انتخابی ایده‌آل است.

۲. فیلبند

روستای فیلبند از دیدنی های بکر ایران

ترانه معروف و ریتمیک سال‌های نه چندان دور را به خاطر دارید که در آن خواننده محترم خواستار «همدم ستاره‌ها» شدن روی ابرها بود؟ اگر فیلبند را بشناسید دیگر به این بخش از ترانه به چشم یک خواسته رویایی و فانتزی نگاه نخواهید کرد. فیلبند زیبا در استان مازندران واقعا به شما اجازه می‌دهد که روی ابرها با ستاره‌ها همدم و هم‌کلام شوید.

فیل بند، روستایی در شهر بابل است. این روستا که از دیدنی ترین نقاط ایران به شمار می‌رود و به اندازه کلاردشت و نمک آبرود و نقاط پرطرفدار دیگر شمال معروف نشده است به شما منظره‌ای بی‌نظیر از زندگی روستایی را ارائه می‌دهد. دیدن روستایی‌هایی که در میان ابرهای سفید و تپل مشغول کار و زندگی روزانه هستند، شما را به یاد کارتون‌های دهه شصتی مثل هایدی می‌اندازد. تپه‌های سرسبز فیلبند و کلبه‌های روستایی آن، فرصتی جانانه برای گریز از زندگی شلوغ و پرسر و صدای شهری است.


۳. روستای پامِنار

پامنار از جاهای دیدنی بکر ایران

پامنار از روستاهای شهر دزفول در جنوب خوزستان است. تنوع حیات وحش و گیاهان پامنار و دریاچه‌ای که از جمع شدن آب سد دِز جمع می‌شود، فضایی عالی برای سفر کردن و گشت و گذار فراهم می‌کند. پریدن در آب دریاچه و تنی به آب زدن هم که دیگر از وسوسه‌کننده‌ترین بخش‌های سفر به پامنار است. البته اگر سفرتان به پامنار در زمستان باشد، چنین ایده‌ای عملی نیست. آب دریاچه در زمستان‌های پامنار سرد است.

ایران گرد ...
ما را در سایت ایران گرد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hsi irangard بازدید : 196 تاريخ : چهارشنبه 19 خرداد 1400 ساعت: 20:06

گلستان در 4فصل سال بهشت ایران است. جایی که طبیعت زیبا و آب و هوای معتدل آن هرکسی را شیفته خود می کند.
 
این روزها که گرمای هوا خیلی ها را از شهرهایشان فراری داده، سفر به گلستان پرآب و سرسبز می تواند یک گزینه مناسب برای گشت و گذار باشد. به خصوص اگر قرار باشد از رودخانه ها و آبشارهای این استان دیدن کنید!
 
رودخانه قرناوه
این رودخانه از دامنه شمال شرقی کوه شاهانه و دامنه غربی کوه آودار در 53 ‏کیلومتری شمال شرقی کلاله و 83کیلومتری شمال شرقی گنبد کاووس سرچشمه می گیرد ورو به سوی غرب از دره شمالی کوه شاهانه عبور می کند. در روستای غرب با رودخانه اسماعیلک مخلوط می شود و پس از مشروب ساختن روستای کریم ایشان به سوی جنوب غربی و غرب جریان می یا بد. 

گلستان,استان گلستان,دیدنیهای استان گلستان

 در روستای چاتال با رودخانه چقلیق مخلوط می شود و رو به سوی جنوب غربی، روستاهای "علی قپان" و"قپان" را مشروب می سازد و د‏ر روستای "پشی" با رود ‏خانه شور دره د‏ر هم می آمیزد‏. سپس روستای علی بیک را مشروب نموده و در روستایی به نام "سیت" با رودخانه کرکل د‏ره مخلوط می شود و پس از مشروب نمودن روستای شیخ د‏ر جنوب غربی روستای گوکچه به رودخانه گرگان رود می پیوندد ‏.

آدرس: گنبد کاووس - 53 ‏کیلومتری شمال شرقی کلاله و 83کیلومتری شمال شرقی

 رودخانه دهانه
رودخانه دهانه از مخلوط شدن رودهای آنا سخیوگ و مادرسو در روستای تنگر در 54 ‏کیلومتری شمال شرقی گنبدکاووس پدید می آید. این رودخانه دره میان رشته "قره کسمور" درشمال و رشته"کوسوان " در جنوب را رو به سوی غرب طی می کند و پس از عبور ازروستای "بش اولی" به سوی جنوب غربی متوجه می گردد در سر راه روستای "شفال تپه" را مشروب می سازد و پس از عبور از روستای "آق قمیش"و مخلوط شدن با ریزابه کوچک که از جنوب شرقی سرازیرگردیده است، باکمی انحراف به طرف شمال غربی متوجه می شود و پس از مخلوط شدن با یک ریزابه دیگر که آن نیز از ارتفاعات جنوب شرقی سرچشمه می گیرد، به سو ی غرب و بعد به طرف شمال جریان می یابد.

 گلستان,استان گلستان,دیدنیهای استان گلستان

 روستاهای "قانجق"،"آجن" و "قره قوجا" را سیراب می کند و پس اژدر هم آمیختن با یک ریزابه کوچک دیگر که آن هم از ارتفاعات جنوب شرقی سرازیرگردیده است، به سوی شمال غربی به جریان خود ادامه می دهد. در یک کیلومتری جنوب کلاله با ریزابه بزرگی که از دامنه جنوبی رشته "یشک یال" سرچشمه گرفته، مخلوط می شود و به سوی غرب جریان می یابد. پس از طی حدود 7 کیلومتر، به طرف جنوب غربی متوجه می شود و با یک قوس نسبتاً کوچک، راهی شمال شده و در جنوب شرقی روستای امان خواجه به گرگان رود می ریزد.

آدرس:گنبد کاووس - 54 ‏کیلومتری شمال شرقی گنبدکاووس
 
رودخانه آق بند
این رودخانه از دامنه غربی کوه «گلچه داغ »در 50 کیلومتری شمال شرقی گنبد کاووس سر چشمه گرفته و رو به سوی غرب از دره نسبتاً تنگ و پر شیب آق بند عبور می کند و روستای آق بند را در سر راه خود مشروب می سا زد. در 6 کیلومتری غرب روستای مزبور تغییر مسیر داده و به طرف جنوب غربی متوجه می شود.

ایران گرد ...
ما را در سایت ایران گرد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hsi irangard بازدید : 181 تاريخ : چهارشنبه 19 خرداد 1400 ساعت: 20:05

پارک مینیاتوری مشهد بزرگترین پارک مینیاتوری در سطح کشور است و با هدف معرفی بناهای تاریخی و معماری های فوق العاده در سطح کشور ایجاد شده است.

سفر به نقاط مختلف ایران تنها به تفریح در سواحل زیبای خلیج فارس و دریای خزر یا گذراندن وقت در زیباترین کویرها ختم نمی شود. بسیاری از جاذبه های گردشگری ایران عزیزمان همیشه گردشگران داخلی و خارجی را شگفت زده کرده اند. برای آشنایی با جاذبه های گردشگری کمتر شناخته شده ایران و بهترین مکان های گشت و گذار در پرطرفدارترین شهرهای کشور،  این مطلب را دنبال کنید.

کیش، نگین خلیج فارس

جزیره زیبای کیش از اولویت های اول سفر گردشگران  برای گذراندن تعطیلاتی شگفت انگیز در داخل کشور است. اما سفر به کیش تنها با تفریح کردن در ساحل زیبای جزیره کیش و یا گذراندن وقت در بهترین هتل های کیش تمام نمی شود. بسیاری از جاذبه های گردشگری کیش، گردشگرانی که به این مقصد فوق العاده سفر می کنند را شگفت زده کرده اند.

خوش گذرانی در پارک آبی اوشن کیش

پارک آبی اوشن دارای 5.6 هکتار فضای روباز است و در جزیره کیش قرار گرفته است. این پارک آبی اولین تم پارک و اولین پارک آبی روبازی در ایران است که تمی بر اساس داستان عجیب و جذاب قلعه خورشید ساخته شده است. تم پارک آبی اوشن در بهمن ماه سال 95 افتتاح گردید و دارای 13 راید، 4 استخر شنا و یک اسپا به اضافه دو رستوران، 4 محل برای نوشیدنی و دو منطقه خرید می باشد. پارک آبی اوشن دارای چندین ویژگی بومی می باشد از جمله رایدهای ویژه در منطقه است و همچنین روزهایی ویژه این پارک در اختیار بانوان است که این ویژگی برای کشورهای عرب موجود در منطقه حائز اهمیت می باشد.

قشم، شگفتانه ای در هیاهوی آرامش

قشم بزرگترین جزیره کشور و خلیج فارس است که در تنگه هرمز قرار گرفته است. جزیره زیبای قشم در چند دهه جاری به یکی از مکان های اصلی گردشگری ایران تبدیل شده است. مساحت جزیره قشم 1491 کیلومتر مربع می باشد و زبان اصلی اهالی جزیره، فارسی با گویش بندری می باشد.

دره ستارگان قشم، جایگاه سقوط ستارگان

دره زیبای ستارگان، 15 کیلومتر با جزیره قشم فاصله دارد. این دره در نتیجه فرسایش به وسیله باد و باران های شدید، از 2 میلیون سال  قبل تا به حالا می باشد. دره ستارگان به علت باور های قدیمی ساکنان محلی در قرن های گذشته، بعد از اینکه یک ستاره به این مکان سقوط می کند، تشکیل شده است. دره ستارگان را می توان یکی از عجایب هفتگانه و بهترین جاذبه های گردشگری جزیره قشم نیز نام گذاری کرد.

ایران گرد ...
ما را در سایت ایران گرد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hsi irangard بازدید : 211 تاريخ : چهارشنبه 19 خرداد 1400 ساعت: 20:04

آب انبارها امروزه یکی از آثار تاریخی جالب و جذاب در ایران به شمار می روند که سالانه افراد زیادی برای دیدن آنها راهی مناطق مختلفی از ایران می شوند. آب به عنوان یکی از مهمترین عوامل طبیعی از دیرباز نقش بسیار مهمی در ایجاد سکونت گاه های انسانی داشته است. شکل گیری نخستین تمدن های شهرنشینی در بین النهرین، نیل، سند و نظایر آن، اهمیت این ماده حیاتی را در استقرار فضاهای زیستی نشان می دهد. در ایران کمی و ناپایداری بارندگی از یک سو و پراکندگی نامناسب آن از طرف دیگر موجب دو بحران جدی، سیل و خشکسالی به طور همزمان در یک سال می شود. در همچین شرایطی ایرانیان از گذشته های دور برای تأمین آب و رفع بحران های مذکور روش های مختلفی ابداع کرده اند که یکی از آنها استفاده از آب ابنار است. مردم نواحی مرکزی ایران یکی از مشتریان ثابت این سازه ها به شمار می روند، در شهرهای مرکزی که آب و هوا گرم و کمبود آب زیاد است می توانید تعداد زیادی آب انبار ببنید. در بسیاری از شهرهای ایران این بناها را بازسازی کرده اند و افراد زیادی از آنها دیدن می کنند. در این بخش از مجله مستر بلیط در مورد یکی از این آثار تاریخی که در شهرستان اشکذر قرار دارد و آب‌انبار هفت بادگیر نامیده می شود، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهیم.

همه چیز درباره آب‌انبار هفت بادگیر

همه چیز درباره آب‌انبار هفت بادگیر

همانطور که در بخش قبل توضیح دادیم، آب‌انبار هفت بادگیر در شهرستان اشکذر قرار دارد. اشکذر یکی از شهرستان های قدیمی با تاریخی غنی است که در استان یزد واقع شده است. سال تاسیس این شهر به دوران اشکانیان بر می گردد و این موضوع از بقایای بنا ها و اشیایی که در آن پیدا شده است مشخص می شود. شـهر اشـكذر يكـی از شـهرهای تـشكيل دهنـده اسـتان يـزد اسـت كـه متـون محلـی يـزد ســابقه آن را مربــوط بــه دوره اشــكانی دانــسته كــه توســط يكــی از ملــوك الطوايــف بــه نــام اشـك بـن زال احـداث گرديـده و در طـول ايـن دوران تـا بـه امـروز تحـولات زيادی را به خـود ديـده اسـت. در هر صورت این آب انبار که در شهرستان اشکذر قرار دارد در روستای عصرآباد واقع شده است و زمان ساخت مربوط به دوران قاجار می شود. این بنا را، که هفت بادگیر دارد، می توان تنها آب انبار هفت بادگیری در جهان نامید که دارای دو مخزن آب است. روستای عصر آباد که زمانی از رونق خاصی برخوردار بود، امروزه دیگر متروکه است و کسی در آن زندگی نمی کند زیرا قناتی که آب مردم روستا را تامین می کرد خشک شده است، همین موضوع باعث شد که اهالی این روستا را ترک کنند. در مورد این آب انبار گفته می شود که توسط فردی به نام جهانگیر رستم یزدی، که از زرتشتیان منطقه بوده، در سال 1319 ساخته شده است. آب این آب انبار را از قنات حسن آباد تأمین می کردند. معماری جالب توجه این بنا باعث شده است که در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۷۵۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت برسد.

 

https://mrbilit.com/mag/abanbar-haft-badgir/

ایران گرد ...
ما را در سایت ایران گرد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hsi irangard بازدید : 220 تاريخ : چهارشنبه 12 خرداد 1400 ساعت: 17:42

برخی از افراد هستند که از شب نشینی لذت می برند، برخی دیگر به دلیل مشغله های کاری که در صبح دارند، شب را برای گشت و گذار ترجیح می دهند. اما آیا می دانید که بهترین مکان های تفریحی شبانه در تهران کجاست؟ اگر دوست دارید که با این مکان های جذاب آشنا شوید، در ادامه مطلب همراهمان باشید.

بام تهران در شب

فکرش رو کنید تهران بوده باشید و از لذت دیدن بام تهران در شب محروم بوده باشید. بی‌دلیل نیست که ما بام تهران را در ابتدای لیست مکان های تفریحی تهران در شب قرار داده ایم! بام تهران که در انتهای خیابان ولنجک واقع شده و در آن مکان شهر تهران زیر پای شماست و شما می توانید در آب و هوایی کوهستانی پیاده روی لذت بخشی را تجربه کنید. در این مکان امکاناتی مثل رستوران، سورتمه، تله کابین و… وجود دارد. بام تهران دارای پارکینگ است که برای رسیدن به بالا مینی بوس های برقی نیز موجود است.
گشت و گذار شبانه در تهران ، مکان های تفریحی تهران

دریاچه چیتگر

دریاچه چیتگر بزرگترین دریاچه ی مصنوعی کشور است که در شب به دلیل انعکاس نور ساختمان های مسکونی اطراف بسیار دیدنی تر می شود. در این مکان زیبا برای چند ساعت می توان از دل ترافیک و شلوغی های شهر فاصله گرفت. در این دریاچه امکانات تفریحی ای از قبیل پیست پرش در آسمان، سافاری وحشت، چرخ و فلک،سینمای هرم هیجان، ماشین برقی، پیست دوچرخه سواری و قایق سواری در دریاچه وجود دارد.

گشت و گذار شبانه در تهران ، مکان های تفریحی تهران

پل طبیعت

این پل که دو پارک طالقانی و آب و آتش را به هم متصل می‌کند و بر روی بزرگراه مدرس واقع شده است، از سال ۱۳۹۳ به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری استان تهران محسوب می‌شود. شما می‌توانید از پیاده روی بر روی این پل بدون مزاحمت اتومبیل‌ها لذت ببرید. در این مسیر رستوران ها و کافی شاپ های زیادی موجود است که فود کورت راه چوبی از معروف ترین آن ها است.
گشت و گذار شبانه در تهران ، مکان های تفریحی تهران

 

خیابان سی تیر

خیابان سی تیر جزو مناطق قدیمی تهران است و دارای ساختمان های قدیمی است. موزه آبگینه، موزه ایران باستان، مدرسه و آتشکده زرتشتی فیروز بهرام و… از مناطق گردشگری و دیدنی این خیابان است. این خیابان با وجود این که جزو مناطق قدیمی تهران است ولی امروزه با ترکیب غذا و هنر با یکدیگر به روز شده و جزو مناطق دیدنی تهران در شب است. ویژگی اصلی این مکان غذاهای خیابانی آن است که با شنیدن موسیقی دل نشین خیابانی همراه است.

ایران گرد ...
ما را در سایت ایران گرد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hsi irangard بازدید : 222 تاريخ : دوشنبه 10 خرداد 1400 ساعت: 17:55

چابهار منطقه جنوبی در ایران و پیوند حیاتی بین کشور و آب اقیانوس است. بازدید از این مناطق در صورت صدور مجوز از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا امکان پذیر است.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام الفبای سفر، شما می توانید شهرهای مشهوری مانند شیراز، اصفهان، همدان یا شهرهای شمالی را به عنوان جاذبه یک گردشگر معرفی کنید.

اگرچه همه این مقاصد گردشگری در جهان بی نظیر و بی نظیر است، اما مکانی دست نخورده مانند چابهار در قلب استان سیستان و بلوچستان می تواند از جذابیت بسیار چشمگیر و متنوع مورد توجه گردشگران بین المللی قرار گرفته و تجربه فراموش نشدنی سفر به ایران را فراهم کند.

از آنجا که بندر چابهار نزدیک‌ترین مسیر دسترسی کشورهای افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان به آب‌های آزاد است، اهمیت زیادی دارد و یکی از پر رونق‌ترین بنادر کشورمان می ‌باشد. بنابراین پیشنهاد می کنیم حتما به وسیله تور چابهار نوروز ۱۴۰۰ در یک آب و هوای خیلی خوب به این منطقه بکر و تاریخی سفر کنید.

تالاب صورتی لیپار

این منطقه در امتداد جاده ساحلی چابهار به گوادر واقع شده است. رنگ آب این دریاچه بیشتر اوقات صورتی است و گهگاهی به نارنجی یا قرمز تغییر می کند. یکی از اصلی ترین جاذبه هایی که در هنگام بازدید از دریاچه نباید از دست بدهید تماشای پرندگان مختلفی از جمله فلامینگو، گربس، حواصیل و مرغ های باتلاقی غربی

موج فشان

در بعضی از مناطق ساحل چابهار، یک پدیده طبیعی به نام "موج فشان" وجود دارد. در این پدیده، امواج دریا، گاهی اوقات بیش از ۲۰ متر ارتفاع، به ساحل برخورد می کنند و با قدرت از سوراخ ها خارج می شوند. این پدیده در هنگام باران های موسمی در چابهار (اغلب در تابستان) و بیشتر در ساحل دریا بزرگ و جاده ساحلی چابهار به بریس رخ می دهد.

پدیده جالب موج فشان

کوه های مریخی

یکی از خیره کننده ترین چشم اندازهای چابهار کوه های مینیاتوری است که درست در ساحل از منطقه کچو تا خلیج گواتر واقع شده اند. در سمت چپ جاده از ۵۰ کیلومتری چابهار تا گواتر کوه هایی را مشاهده خواهید کرد.

این کوههای رو به دریا یکی از منحصر به فردترین کوههای ایران است. فرسایش ویژه در این کوه ها شیارها و بریدگی های زیبایی ایجاد کرده که به نظر می رسد توسط نقاشان ماهر ترسیم شده است.

رنگ کوه ها تقریباً سفید است و هیچ گونه پوشش گیاهی روی آنها وجود ندارد. با وجود تفاوت در رنگ (سفید و خاکستری این کوهها در مقابل زمین قرمز مریخ) می توانید با تور چابهار به این منطقه بروید

ساحل درک

روستای درک، واقع در جایی که دریای عمان به اقیانوس هند می رسد ، از برخی تپه ها و درختان نخل در ساحل تشکیل شده است که صحنه های زیبایی را ایجاد می کند. از این رو این دهکده یک سایت توریستی بالقوه است، با انواع دلپذیر صخره های سنگی، شنی و سواحل مرجانی در مجاورت.

در خط ساحلی، آب های خلیج عمان و اقیانوس هند با هم برخورد می کنند و خطوط ساحلی شن و ماسه و درختان خرما صحنه های شگفت انگیزی را ایجاد می کنند.

ایران گرد ...
ما را در سایت ایران گرد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hsi irangard بازدید : 202 تاريخ : دوشنبه 10 خرداد 1400 ساعت: 17:54

تهران به عنوان بزرگترین شهر ایران و پایتخت این کشور بسیار مورد توجه است و برخلاف تصور اغلب ما دارای جاذبه های یددنی بسیاری است که می توان از آن ها لذت ببرد. مکان های دیدنی تهران به دلیل جذابیت و تنوعی که دارند می تواند با جاذبه های دیدنی در نقاط دیگر کشور رقابت کند.

در بیشتر ایام تعطیلات اغلب هموطنان تهرانی دوست دارند تا به شهرهای اطراف سفر کنند و از فضا و آب و هوای تهران دوری کنند. اما وجود جاذبه ها و اماکن دیدنی تهران موجب شده است تا توجه گردشگران داخلی و خارجی به این کلان شهر جلب شود. در اینجا با جاذبه هایی از تهران که تاکنون آن ها را مشاهده نکرده اید آشنا خواهید و می توانید اطلاعات دقیق و جالبی را در رابطه با هر یک از این مناطق گردشگری به دست آورید. دیدن این جاذبه ها در تهران می تواند برای ساعاتی شما را از ترافیک و هوای آلوده آن دور نگه دارد جس و حال خوبی را در شما ایجاد خواهد کرد.

                     دیدنی های چشم نواز تهران

 مکان های دیدنی تهران:

در تهران بوستان ها موزه های فرهنگی بسیاری وجود دارند که هر یک دارای جذابیت خاص خود هستند علاوه بر این جاذبه ها وجود جاذبه های طبیعی نیز در این شهر به شهرت آن افزوده است. برج های مدرن، رستوران ها و کافی شاپ های جدید و جذاب نیز می توانند از جاذبه های دیدنی این شهر به شمار بیایند.

مکان های دیدنی تهران

۱- کاخ موزه سعدآباد:

یکی از جاذبه های فرهنگی و عمارت های باشکوهی که متعلق به دوران قاجار است و پادشاهان از این عمارت به عنوان اسکان در ییلاق ها استفاده می کرده اند. در بخشی از این کاخ موزه قرار دارد که در کنار ارزش تاریخی دارای اهمیت فرهنگی است و به بخش هایی همچون موزه هنر و ملل، موزه بهزاد و موزه فرشچیان و … تقسیم می شود. موزه خط، کاخ موزه سبز و موزه آبکار از دیگر مکان های دیدنی تهران در این کاخ هستند.

  •  

نمای کاخ گلستان تهران

۲- برج میلاد:

برجی معروف و مدرن که از بلندترین برج های ایران است و نمای آن شیشه ای است و در آن کافه ها و رستوران های بسیار مجللی خدمات ویژه ارائه می دهند. دلفیناریوم، پینت پال و تماشای مناظر تهران از بالای ارتفاع از جاذبه های دوست داشتنی این برج هستند.

دیدنی های مدرن تهران

۳- بام تهران و توچال:

این مجموعه تفریحی در ارتفاعات ولنجک واقع شده است و محل مناسبی برای گردشگران علاقه مند به کوهنوردی است امکاناتی که در این منطقه واقع شده است تفریح لذت بخش را راحت تر کرده است. از جمله جاذبه های توچال می توان به سینما پنج بعدی، تله سیژ چشمه، تیروکمان و باشگاه زیپ لاین اشاره کرد.

جاذبه های تهران

۴- دریاچه خلیج فارس:

این دریاچه که با نام دریاچه چیتگر شناخته می شود در غرب تهران قرار دارد این منطقه فضای مناسبی برای تفرج و گشت و گزار است. قایق سواری محوطه جذاب پارک بر امکانات این مکان افزوده است و آن را به یکی از مکان های گردشگری تهران تبدیل کرده است.

چشم اندازهای تهران

۵- پل طبیعت و پل ابریشم:

حتما این پل تماشایی را بر فراز اتوبان ها در مسیر مدرس و همت دیده اید این پل دارای یک معماری شگفت انگیز است و با معماری مدرنی که دارد دو بخش از تهران را به یکدیگر متصل می کند.

ایران گرد ...
ما را در سایت ایران گرد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hsi irangard بازدید : 199 تاريخ : دوشنبه 10 خرداد 1400 ساعت: 17:37

سفر به شهرهای تاریخی می تواند یکی از جذاب ترین نوع سفر باشد که افراد زیادی به آن علاقه دارند. در این میان ایران یکی از مقاصد اصلی این نوع سفر ها به حساب می آید و سالانه افراد زیادی از سراسر جهان به کشور می آیند تا از بخش های متعدد آن دیدن کنند. استان یزد که از استان های تاریخی ایران به شمار می آید سالانه شاهد ورود افراد زیادی است، که برای دیدن نواحی مختلف آن راهی سفر می شوند. از بین شهرستان های این استان، می توان به اشکذر اشاره کرد که به واسطه تاریخ و پیشینه غنی آن، مملو از آثار تاریخی است که هر یک از دوران های گوناگونی در این منطقه وجود دارند. تاریخ به وجود آمدن این شهرستان به زمان اشکانیان بر می گردد که باعث شده است که آثار تاریخی آن دارای تنوع بسیار باشد. مجله مستر بلیط به شما پیشنهاد می کند، حتما زمانی را برای سفر به این منطقه اختصاص دهید. در صورتی که می خواهید به این ناحیه سفر کنید بهتر است اواخر فصل زمستان و اوایل فصل بهار را انتخاب کنید، تا بتوانید به دور از هر گونه مشکل و گرمی هوا از تمامی نواحی آن دیدن کنید. یکی از آثار تاریخی آن حمام توده نام دارد که دیدار از آن می تواند جذابیت مخصوص به خود را داشته باشد.

درباره حمام توده

درباره حمام توده

حمام های سنتی که در گذشته با نام حمام عمومی مشهور بودند یکی از مهم ترین سازه های دوران خود بودند. این سازه ها به خاطر پیشرفت تکنولوژی و متفاوت شدن سبک زندگی امروزه کارایی خود را به عنوان حمام از دست داده اند و تبدیل به اثری تاریخی شده اند. برخی از این آثار تاریخی نیز تغییر کاربری داده اند و تحت نام های متعددی از آنها بهره برداری می شود. برخی به عنوان رستوران های سنتی و بعضی دیگر برای موزه مورد استفاده قرار می گیرند ولی تعدادی دیگر از آنها نیز هستند که تحت مرمت قرار گرفته اند و افراد برای آشنایی بیشتر با معماری این سازه ها از آن ها دیدن می کنند. یکی از این آثار تاریخی، حمام توده در شهرستان اشکذر نام دارد که از دوران صفوی در این شهرستان بر جای مانده است. این حمام دقیقا در شهر اشکذر و در محله باغستان قرار دارد و نکته جالب توجه در مورد آن این است که تا 50 سال قبل هنوز از آن به عنوان حمام مشغول به فعالیت بود. آب آن را از قنات همت آباد تامین می کردند و پس از اینکه آب قنات خشک شد از آب کشاورزی استفاده می کردند. این حمام تاریخی در محدوده بافت تاریخی اشکذر و جنب آسیاب آبی و امامزاده مراد، حسینیه سفید، قلعه تاریخی و مسجد سر تنوره قرار گرفته است. این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۶۱۴۵ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

https://mrbilit.com/mag/toodeh-bath/

ایران گرد ...
ما را در سایت ایران گرد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hsi irangard بازدید : 146 تاريخ : سه شنبه 4 خرداد 1400 ساعت: 18:00